Jossans kantarellsås!

En god sås gör halva måltiden, enligt mig iallafall. Jag är en såsälskare utan dess like och äter nästan sås med mat till ;) Här kommer det superenkla receptet på min supergoda kantarellsås.

Till ca 4 portioner behöver man.
5 dl vispgrädde (ej matlagningsgrädde)
1 påse torkade trattkantareller (30 gram)
2 Köttbuljongtärningar
Ett par nypor vitpeppar (efter tycke o smak)
1 tsk strösocker
ca 2 msk arrowrot (redning)

Såhär gör man:
Gör såsen helst nån timme innan den ska serveras så får smaken av kantarellrna dra in i såsen ordentligt.
Jag brukar börja med att värma upp grädden och smula ner kantarellrna. Lägg i 1.5 buljongtärningar till att börja med. Ibland blir det lite för salt med 2 av nån anledning. Tillsätt vitpepparn och sockret och låt koka upp, låt det småkoka lite tills kantarellerna har mjuknat. Ställ sen av såsen och låt den vila tills innan serveringen.
Värm då upp såsen, ta några matskedar av grädden i en skål, häll ner arrowroten och se till att blandningen är slät. Häll sen ner det i såsen och låt det nästan koka. Börjar den koka så gör inte arrowroten att den tjocknar.
Klart!!



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0